אז למה לי פוליטיקה עכשיו / גנרלים כוחניים, פוליטיקאים ערמומיים, והציבור משלם. הבמאי עירד רובינשטיין לוקח "קוריולנוס" של שייקספיר למסע מדמם. ביקורת תיאטרון

פורסם ב-26/5/16, מגזין G

גיל פרנק (משמאל), אלכס קרול, רוי מילר, ומאחור: בן יוסיפוביץ' ושחר רז. צילום: ז'ראר אלון, יח"צ הבימה
גיל פרנק (משמאל), אלכס קרול ורוי מילר, ומאחור: בן יוסיפוביץ' ושחר רז. צילום: ז'ראר אלון, יח"צ הבימה

@@

לפני כמה ימים חבר אמר לי שהוא כמעט אף פעם לא ראה שייקספיר. השבתי לו שהוא ראה, ולא פעם אחת, אלא מאות שייקספירים בחייו. הוא פשוט לא ידע שהם כאלה. והרי מה עומד בלב סדרות מהפנטות כמו "משחקי הכס" ו"בית הקלפים", אם לא השראת המחזות הטרגיים, המיתיים וההיסטוריים של שייקספיר. מה עומד בלב כל דרמה רומנטית שנייה על אהבה כנגד כל הסיכויים, אם לא "רומיאו ויוליה". ואפילו בז'אנר האקשן ההוליוודי, זה שבו יש יותר יריות מדיאלוגים – חשבו כמה פעמים ראיתם את מבנה העלילה הבא: גיבור מלחמה שאינו זוכה לכבוד הראוי לו אחרי הקרב, מוצא עצמו מנוכר לארצו, וחוזר לנקום בממסד שהוקיע אותו.

"גלדיאטור" של רידלי סקוט? "הפריצה לאלקטרז" של מייקל ביי? בוגי יעלון של פליטי נתניהו? וכן, קוריולנוס של שייקספיר, שנכתב בראשית המאה ה-17 ומשרטט את קווי המתאר בסיפורו של הגנרל הרומאי קאיוס מרסיוס, שמוביל את רומא לניצחון גדול בשדה הקרב על הוולסקים הפראיים. או-אז הוא חוזר לרומא מצולק ועטור הילת הניצחון, ומשתכנע על-ידי סביבתו לתרגם את מעמדו לכוח פוליטי. הוא נדרש להסיר את המדים לטובת המשחק הפוליטי, אבל הוא לא מסוגל. לא להתחנף להמון שאליו הוא בז, ולשיטתו צריך להוקיר לו תודה בלתי מסויגת, ולא לשחק את משחק הספינים הציני אל מול חברי הסנאט הממולחים, שיודעים לתעתע בהמון כמריונטות. הם מצדם חוששים שהוא ינצל את כוחו על מנת לכונן ברומא דיקטטורה צבאית, ומתמרנים אותו לפינה. הם מסיתים את העם נגדו, מגלים אותו מרומא בבושת פנים, אבל רק בשביל לראות אותו חוזר אליה, בראש הצבא שאותו הביס קודם לכן. מחזה מאוחר של שייקספיר, שזכה ב-2012 לגרסה קולנועית בבימויו ובכיכובו של רייף פיינס, וכעת עולה בעיבוד מודרני של עירד רובינשטיין בהבימה.

גיל פרנק וגילה אלמגור. צילום: ז'ראר אלון, יח"צ הבימה
גיל פרנק וגילה אלמגור. צילום: ז'ראר אלון, יח"צ הבימה

@@

כן כן, שוב עירד רובינשטיין, שזכה בשבוע שעבר בפרס התיאטרון לבמאי השנה על "רומיאו ויוליה", ושחולש בימים אלה על לא פחות מחמש הצגות שרצות במקביל בזירה הרפרטוארית: "רומיאו ויוליה" ו"גרין מייל" בבאר שבע, "מר ורטיגו" ו"המחברת הגדולה" בגשר, "קוריולנוס" בהבימה, ואם לא די בכך – בעוד כחודשיים תעלה בבימויו בבית ליסין ההצגה "הר לא זז" על-פי מחזהו של גלעד עברון. הספק מסחרר של במאי צעיר ורעב, אבל – וזו החשובה שבנקודות: הכמות אינה באה על חשבון האיכות. לפחות בינתיים. אחת-אחת מדובר בהצגות טובות, שניכרת בהן טביעת אצבע של במאי שיודע מה הוא עושה, ושאט-אט מגבש את המאסה הזאת לכדי שפה תיאטרלית שאין לטעות בה. תיאטרון מסוגנן, אבל לא במובן המתייפייף של המילה. הוא מחוספס וקודר, אלים לפרקים ובלתי מתחנף, אבל גם מאוד מעודכן, מודע לעצמו ונגיש לקהל. הנה כך, בהצגה שבה צפיתי נכחו לא מעט תלמידי תיכון ממגמות תיאטרון, ובתגובות שלהם לאורך ההצגה אין לטעות. הם רותקו – צחקו, הרצינו, התרגשו. זה תפס אותם, וזה דור שלא קל לתפוס.

זה תפס, הן משום הרלוונטיות של קוריולנוס לדמוקרטיה הישראלית המתגוננת, שנעה כל העת על המטוטלת שבין השיח הצבאי לאזרחי, ושחיה את הגנרלים שלה במלוא העוצמה. הן משום התרגום הנפלא של דורי פרנס, שמתנגן ונהיר, והן משום שמדובר בביצוע שנהנה מצוות שחקנים פנטסטי ומלא תשוקה, בראשותו של גיל פרנק בתפקיד קוריולנוס.

פרנק, שבשנים האחרונות הגיש את "מקבת'" הרדוף ואת "יהוא" חסר העכבות, נדרש הפעם לדמות מיתית עגולה אף יותר, והוא נכון לאתגר. הוא מלא כריזמה ורוח קרב כהרגלו כשהוא עולה על מדיו, אבל בד-בבד הוא גם יודע להישבר אל מול אמו בעלת עצבי הברזל (גילה אלמגור בתפקיד התפור לנוכחותה הבימתית), ולדרוש מהקהל לחוש אליו אמפתיה וכבוד. תפקיד מרשים, ולצדו ראוי לציון גם אורי הוכמן, שמביא המון איכות קומית וקסם אישי לתפקיד הפוליטיקאי הערמומי מנניוס, ידידו של קוריולנוס, שהופך אפילו הוא – לאויב.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “אז למה לי פוליטיקה עכשיו / גנרלים כוחניים, פוליטיקאים ערמומיים, והציבור משלם. הבמאי עירד רובינשטיין לוקח "קוריולנוס" של שייקספיר למסע מדמם. ביקורת תיאטרון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s