סיימן אמר /"אבודים ביונקרס" של ניל סיימון זוכה לביצוע ראוי בתיאטרון באר שבע. ביקורת

פורסם ב-15/12/16, מגזין G – גלובס

img_0534
אדם שנל, שירי גדני וניר פרץ. צילום: מעין קאופמן, יח"צ תיאטרון באר שבע

@@

כשמחזה שהועלה לא מאוד מזמן על הבמה, מוצא את דרכו אל הבמות שוב (בין אם באותו התיאטרון ובין אם באחד אחר), נשאלת השאלה למה? מה גורם למנהל אמנותי סקרן לבחור להציג ברפרטואר שלו את אותו סיפור מוכר שכבר הוצג, על פני עשרות ויותר מחזות אחרים שטרם זכו לכבוד (לאחרונה או בכלל). התשובות יכולות להיות מגוונות: בין אם זו ההנמקה המסחרית שמנטרלת סיכונים, עם בחירה בהצגה שכבר הוכיחה את עצמה קופתית. בין אם זו ההנמקה האמנותית של במאי או של מעבד שמעוניינים לברוא את המחזה מחדש תוך מתן פרשנות אחרת. ואפשר למצוא עוד סיבות רבות וכולן מאוד מלומדות – מההיסטוריה שחוזרת והופכת מחזה מסוים לשוב-רלוונטי לחיינו, ועד למחזות קלאסיים שרוח התיאטרון מקדשת את שמירתם במעגל החיים התרבותי הקולקטיבי.

אבל האמת היא כנראה הרבה יותר פשוטה מאשר מורכבת, וקשורה בדבר די טכני, תעשייתי אם תרצו, והוא כוח האדם הזמין לתיאטרון. "אבודים ביונקרס" מאת ניל סיימון רצה לפני כעשור בבית ליסין, עם זהרירה חריפאי ושרית וינו אלעד בתפקידים הראשיים, ובימים אלה עולה בגרסה חדשה בתיאטרון באר שבע בבימויו של מיכה לבינסון (שגם תרגם). היא עושה זאת עם ליאת גורן ושירי גדני, שתי שחקניות שהתפקידים של סבתא קורניץ היהודייה-ייקית, שנוקשה כמו פלדה, ושל הבת המוגבלת והמקסימה שלה בלה – יושבים עליהן בצורה מושלמת; ובמקרה של גדני, תפקיד שכמו נכתב לכישוריה. גורן חזרה לשחק בבאר שבע בשנה שעברה ב"הרולד ומוד", לגדני זו הצגה שלישית בתיאטרון הדרומי אחרי תקופה ארוכה בגשר ובקאמרי, ודי בזמינות של השתיים על מנת להצדיק את החזרה אל סל המחזור.

ניל סיימון אמנם לא הגדיר את "אבודים ביונקרס" – הפורס את סיפורם של שני נכדים שנאלצים להתגורר שנה עם הסבתא הבלתי מתפשרת שלהם, לאחר שאמם מתה ואביהם נאלץ לצאת לעבוד בדרכים בימי השפל הגדול – כמחזה אוטוביוגרפי דוגמת "טירונות בלוז" שעלה לפני כמה שנים גם כן בבאר שבע. אבל הוא מתחפש לכזה, ובכך גם טמון סוד קסמו. הוא מבוסס על נוף ילדותו בניו יורק של צנע, בואך מלחמת העולם השנייה. הוא מסופר מנקודת מבטו התמיד רומנטית של ילד, אח קטן (כמו שסיימון היה לאחיו דני). והוא שוזר את האהבה שלו לקולנוע ואת המפלט שמצא בו, בדמות רומנטית אחרת, זאת של בלה, שמלאה ברגש ובתשוקה לחיים, שמתנגשים מצדם בקור המקפיא של האם ובחינוך הגרמני שקיבלה.

זו הצגה קצבית ושנונה והקרדיט הוא ללבינסון ולצוות השחקנים שלוהק היטב: כל אחד במקומו – מגורן וגדני כאמור, דרך אדם שנל וניר פרץ ששובי לב בתפקידי הילדים ג'יי וארטי; אודי בן דוד שיעיל וטוב בתפקיד האב אדי; אורן כהן שמגיש בשובבות את הדוד המרדן לואי; ועד לאדוה עדני שממקסמת את התפקיד הקטנטן של הדודה גרט עם ליקוי הדיבור המשתנק והמאוד מצחיק. מחזה טוב שזוכה לביצוע ראוי.

img_0474
אודי בן דוד וליאת גורן. צילום: מעין קאופמן, יח"צ תיאטרון באר שבע

מחשבה אחת על “סיימן אמר /"אבודים ביונקרס" של ניל סיימון זוכה לביצוע ראוי בתיאטרון באר שבע. ביקורת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s