ניו בידוריזם / אסף הראל הפך את "לילה טוב" למהדורת החדשות הכי כנה בטלוויזיה. מתוך גיליון המשפיעים בתקשורת של "פירמה"

פורסם ב-31/1/17, מגזין פירמה – 100 המשפיעים בתקשורת, גלובס

%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%9c
אסף הראל. צילום מסך, ערוץ 10

@@

הנה מה שהיה לאסף הראל לומר לצופים שלו בסוף יולי, במונולוג סיום העונה הראשונה של "לילה טוב" בערוץ 10: "אני לא מאמין בטלוויזיה סטרילית, מנותקת, שמדברים בה יפה בעברית צחה, כולם מאופרים ונראים אותו דבר, ואסור להגיד פאק כמו אצל האמריקאים. כל היום אומרים פאק פאק ובטלוויזיה ביפפפפ. זו סתם התחסדות ועושה טלוויזיה מנותקת… אתם לא אומרים אפס? אפשר להגיד שהוא אפס אם הוא אפס".

זה קרה קצת אחרי שהראל חטף שני הליכי הפרה רצופים מהרשות השנייה (הראשון על הקאבר הסאטירי לשיר The Lion Sleeps Tonight עם הפזמון "כי יוני מת, כי יוני מת", במהלך ביקור ראש הממשלה באוגנדה; השני על שכינה את נתניהו "יא אפס מוכר אשליות", כשבוע לאחר מכן, על רקע טרפוד עלייתו לאוויר של תאגיד השידור הציבורי). "אני מודע לבעייתיות שבלקרוא לאישיות בכירה במילת גנאי", המשיך הראל. "לא אלגנטי – נכון. ברם לגיטימי. בניגוד למילים לא לגיטימיות כמו בוגד, אויב, גיס חמישי – זה משהו שאסור לנו להגיד אחד על השני. לא קשור לטלוויזיה, לא קשור לשעה. המתנחלים, למשל, הם לא האויב של השמאל. והשמאלנים הם לא האויב של הימין. אנחנו בסך הכול חלוקים על הדרך לעתיד טוב יותר. אם רוב המדינה כרגע חושב שהמשך הכיבוש מוביל אותנו לעתיד טוב יותר – עצוב אבל לגיטימי. הרוב רוצה להמשיך לבנות עוד ועוד בהתנחלויות – מאוד עצוב אבל לגיטימי. ננסה לשכנע אותם שהם טועים שזה לא מוסרי, אולי יום אחד נצליח. אולי בבחירות הבאות, אולי עוד ארבעים שנה…"

ככה פשוט ובגובה העיניים, בלי מסכות, כפל לשון או פאנץ'-ליין מתוחכם שיקל את תהליך העיכול הטלוויזיוני, הראל ממקם את עצמו פוליטית, שם את עצמו נטו מול המצלמה, והתוצאה היא התוכנית הכי כנה על המסך כיום. זו גם תפיסת עולמו שהופכת אותו, בימים שבהם אין אופוזיציה בישראל (לא כולל זאת המתחנפת והמתקרנפת), לדובר הכי רהוט ומנומק של השמאל הישראלי. אבל עוד קודם היה זה הזיהוי את יחסי הכוחות במפת התקשורת שהשתנו מקצה אל קצה, מאז הגלגול הראשון של הלייט-נייט שלו לפני למעלה מעשור, אי-שם ב-2004 של רוחמה אברהם-בלילא.

אלה הרשתות החברתיות שנכנסו לתמונה והפכו את השיח לאוטוסטראדה דו-סטרית ולפומבי 24/7; זה הפוליטיקלי-קורקט שהלך לעולמו (צריך להזכיר את טראמפ?); זו האמינות של כלי התקשורת המרכזיים שנמצאת בדעיכה מתמדת, בין היתר על רקע מצוקתם הכלכלית, ולא רק בישראל; זה הדור הצעיר שלא קורא עיתונים ולא רואה חדשות – ואלה הן תוכניות הבידור שתופסות והולכות את מקומן של מהדורות החדשות כמקום שבו מתעדכנים באירועי היום. אם בעבר נהגו לחבוט במהדורות החדשות על שהן עוברות תהליך של בידוריזציה והופכות לאינפוטיימנט הנוטה לסנסציוני, הרי שבעשור האחרון תוכניות הבידור והמגישים שלהן תופסים את המקום של מגישי החדשות המסורתיים כמנווטים את דעת הקהל.

"הדיילי שואו" של ג'ון סטיוארט, שנבחר ב-2010 לאיש המשפיע בארצות הברית (לפני הנשיא אובמה), הייתה החלוצה להוביל את המהלך עם תוכנית בידור אקטיביסטית מבחינה פוליטית, ומאז המגמה רק מתרחבת. סטיוארט אמנם פרש מאז מהדיילי שואו, אבל התשתית הונחה: בין זה טרוור נואה שתפס את מקומו, בין זה ג'ון אוליבר שהתחיל אצלו וכיום מנחה תוכנית נשכנית ב-HBO, ובין אלה ביל מאהר, סטיבן קולבר ואחרים. אצל כולם תתעדכנו בחדשות היום, אבל תעשו זאת מבעד לעיניים שלהם. הם ימסגרו את המידע ויגישו אותו בקונטקסט שאין לטעות בו. ניו ג'ורנליזם שהפך לניו בידוריזם.

הראל, איש תוכן רב-הישגים, זיהה היטב לאן נושבת הרוח, והלך הפעם על כל הקופה: "לילה טוב" היא הגרסה הכי אקטיביסטית בארץ לבידור שהוא בעצם מהדורת חדשות בתחפושת, עם כתיבה חדה ועמדה בלתי מתפשרת. תוכנית, שאם היו שתהו מה יהיה עליה לאחר שתעבור מחצות לזנב הפריים טיים (משודרת מנובמבר האחרון פעמיים בשבוע בעשר וחצי), קיבלו לא מעט תשובות מאז ולא רק ביחס אל נתניהו. הראל, בסגנונו הכאילו אגבי, לא ממצמץ: לא מהמצדדים באלאור אזריה, לא ממפעל הפיס ותקציבי הפרסום שלו, לא מהיועץ המשפטי לממשלה, שלו הקדיש את המונולוג על-אודות "ד"ר מנדלבליט ומיסטר אביחי", לא מראשי הימין וגם לא מראשי המחנה שלו, לפיד והרצוג.

"בוא, בוז'י, אני אגיד את זה בצורה הכי עדינה שאפשר", הוא פנה אל הרצוג לפני כמה שבועות: "די, בסדר? כאילו, בטוב אני אומר, בוא, ניסית לא הצליח, לא קרה כלום, הולכים הביתה. זרמנו אתך בבחירות הקודמות. כל כך הדהים את המחנה שלנו שהצלחת להיבחר לראשות מפלגת העבודה שאמרנו אולי אנחנו מפספסים משהו. אולי עם כל האנטי לביבי תצליח איכשהו להתגבר על החוסר בכריזמה, החומר באמירות, החוסר באישיות, בדימוי של מנהיג… לא קרה. אז די, היית כבר אמור להבין את זה לבד".

עד כמה הראל משפיע על השיח התקשורתי-פוליטי בישראל, זאת בהחלט שאלה המפתח, שנדמה כי שנה אחת בלבד באוויר היא זמן קצר להסקת מסקנות חותכות (ג'ון סטיוארט שידר 16 שנה). מצד אחד, במונחי רייטינג, התוכנית שלו זניחה מינוס: כשהיה בגרסת הלייט-נייט הרייטינג נע סביב ה-3%, עכשיו בגרסת הלייט-פריים הוא סביב ה-5% ואפשר שיש מקום לאכזבה. מצד שני, איפה הפיפל-מיטר ואיפה עשרות אלפי הדיונים, השיתופים והצפיות ברשתות החברתיות ובאתרים המרכזיים. מגרש המשחקים התקשורתי השתנה, וזה רק עניין של זמן עד שגם המספרים הללו יתיישרו בהתאם אליו. השאלה היא רק האם הפעם תהיה לערוץ 10 הסבלנות לחכות.

@@

(מקום 49 ברשימת 100 המשפיעים בתקשורת של גלובס).

מודעות פרסומת

6 מחשבות על “ניו בידוריזם / אסף הראל הפך את "לילה טוב" למהדורת החדשות הכי כנה בטלוויזיה. מתוך גיליון המשפיעים בתקשורת של "פירמה"

  1. ראשית מדובר בתוכנית שמקומה בפריים טיים ובתדירות יומיומית. דבר שני, האלימות המסיבית מהצד השני של הסקלה מונעת אין ספור שיתופים והבעות הזדהות עם התוכן והתפיסה אותם הוא מציג ומייצג. אילו היו פה בני אדם בצד השני ולא חיות אדם, אני בטוח שהרבה מאוד כאלה שפחות אמיצים ממנו היו מביעים הזדהות טוטאלית במדיות החברתיות.

    1. למה אתה חושב שאתה יותר טוב מהצד השני, ועל סמך איזה עובדות הסקת את המסקנה שמדובר בחיות? אולי פשוט לא צריך לכבוש אותם ולקחת מהם את הכל ועוד רוצים שישבו בשקט!
      לפחות הראל חושף את מה שאף אחד מעיז להגיד!

  2. אסף הראל נותן מונולוגים נהדרים בתחילת התכנית אבל אין ליתר התכנית מקום על המסך. זה פח אשפה לא טלוויזיוני. בשוק שקיימים בו גב האומה, ארץ נהדרת, גורי אלפי – תכניות שמספקות אקטואליה, פאן, פאנצ'ים, כתיבה מושחזת, אין צורך בתכנית החובבנית שמציג הראל. לתכניות האחרות יש יכולות הפקה ומשחק וכתיבה כדי להעמיד משהו צפי. התכנית של הראל צריכה לרדת ואולי לעלות במהדורה קצרה שבה יעשה את המונולוג שלו ואולי עוד משהו וזה הכל, כמו עוד כותרות של קיציס. האיש מכור לעשות מונולוג ולקבל לייקים ושיתופים אז הוא כופה תכנית שלמה על הקהל. מערכונים חצי אפויים, כתובים רע, משוחקים רע, מופקים רע, אולפן ואווירה רעה. אבל היי, יש מונולוג שמצליח לעצבן קצת ימנים. לפחות בחצות יש איזשהו קסם בגריעות ויש ניסיוניות. כאן יש רק מבוכה. עצוב שהתכנית לא מממשת את הפוטנציאל להיות אלטרנטיבה אמיתית.

    1. מדוייק! מונולוגים מעולים תכנית לא רלוונטית.
      הכי פשוט – שיעלה מונולוג פעמיים בשבוע בפייסבוק. אותה תוצאה.

  3. למה הכתב מכביר במילים שקומץ אנשים מבין. זה לא הופך אותך לאיש העולם הגדול
    אם כתבת בשורה אחת :" פריים טעים,לייט נייטרלי,אימפוטיינטמנט ,פיפל מחיר…"
    תתאמץ לכתוב בעברית, סתם כי זו שפת המקום. ולפחות נלמד איזו מילה או שתיים שבדקת באקדמיה ללשון ולא העתקת מה"קולגות" שלך בפריים קאונטרי של ארה"ב.

  4. למה הכתב מכביר במילים שקומץ אנשים מבין. זה לא הופך אותך לאיש העולם הגדול
    אם כתבת בשורה אחת :" פריים טיים,לייט נייט,אימפוטיינטמנט ,פיפל מיטר…"
    תתאמץ לכתוב בעברית, סתם כי זו שפת המקום. ולפחות נלמד איזו מילה או שתיים שבדקת באקדמיה ללשון ולא העתקת מה"קולגות" שלך בפריים קאונטרי של ארה"ב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s