משפחה בהפרעה / ביצוע חזק בבאר שבע ל"הורים איומים", גרסת האימה של פארסות הסלון הצרפתיות. ביקורת

פורסם ב-16/2/17, מגזין G – גלובס

img_2066
תום חגי, אמיר קריאף, שירי גולן, נעמי פרומוביץ' ויושבת: אביגיל הררי. צילום: מעין קאופמן, יח"צ תיאטרון באר שבע

@@

שמוליק יפרח, המנכ"ל היוצא של תיאטרון באר שבע, הוא לבטח איש השעה, ורבות מדובר על מה יהיו צעדיו בעיר הגדולה, כעת, כשנבחר להחליף את נעם סמל כמנכ"ל הקאמרי. אבל מה לגבי צעדיו בעיר הגדולה קצת פחות של מי שיתפוס את מקומו של יפרח בדרום? בשבוע שעבר, ועדת האיתור למנכ"ל החדש סיימה לקבל שמות, ובסוף החודש יערכו ראיונות למועמדים, אבל עד כאן דיווח אינפורמטיבי, כי אם תשאלו אותי, מעבר לקבלות הניהוליות ולפרזנטציות השיווקיות, למנכ"ל החדש הזה צריכה להיות משימה ראשונה אחת: משימת שימור. כי מה שיפרח והמנהל האמנותי רפי ניב עשו בבאר שבע בשנים האחרונות, הוא גם הנכס המשמעותי ביותר של התיאטרון הזה: הם גיבשו לו זהות. דנ"א אמנותי שמקבל פנים, שמות וביטוי בהצגות הן באמצעות יוצרים, ששבים אליו עונה אחר עונה, אבל בעיקר באמצעות קבוצה מצומצמת ואיכותית של שחקנים שהפכו למזוהים עמו.

קבוצה שאת הגרעין הקשה שלה אפשר לראות על הבמה בביצוע תכליתי ומלא תנופה ל"הורים איומים" מאת הסופר והמחזאי הצרפתי ז'או קוקטו, שעולה בימים אלה. אמיר קריאף ושירי גולן, שעזבו את תיאטראות המרכז לטובת תפקידים מרכזיים יותר בבאר שבע, לפני שנים מספר – ועושים תפקידים מעולים בזה אחר זה; ושני הצעירים תום חגי ואביגיל הררי, שבשנתיים האחרונות מקבלים את הבמה בכמה וכמה הצגות מצוינות – מ"רומיאו ויוליה" ועד "עפיפונים", מ"חתונת הדמים" ועד "הורים איומים" – ומחזירים תמורה מלאה.

כפי ששמה מעיד, "הורים איומים" אינה הצגה קלילה. למעשה, מדובר בגרסת האימה הקודרת והמופרעת של פארסות הסלון הצרפתיות לכל המשפחה, שחביבות כל-כך על התיאטרון הישראלי. גם כאן יהיו צירופי מקרים מסמרי שיער, אבל אף אחד לא יתגלגל מצחוק – ודאי שלא הדמויות על הבמה, שנדרשות לצאת במסע פסיכולוגי אינטנסיבי. קוקטו – כמו גם גדי רול שביים ואלי ביז'אווי שתרגם – אינם עושים הנחה לאף לא אחת מהן: לא לאיבון (גולן) שלכודה בתסביך אדיפלי עם בנה המפונק מישל (חגי), ולא לז'ורז' (קריאף) שבוגד באיבון עם אהובתו של בנו מדלן (הררי). אבל הם – היוצרים והשחקנים – עושים זאת, תוך שהם משכילים שלא לייצר קריקטורות, אלא דמויות בשר ודם – וזה כוחה של ההצגה, מופרך והזוי ככל שיהיה הסיפור. דמויות שעוצמתן (מבחינה אמנותית) היא בחולשתן האנושית המוחלטת: מי בנאיביות, מי במניפולטיביות ומי בתלות המוחלטת בסובביו.

ומילה אחרונה לפני סיום לצלע החמישית שעל הבמה, נעמי פרומוביץ' בתפקיד מרשים כדודה לאו – אחותה חולת הסדר, הניקיון והשליטה של איבון הדיכאונית, שעוזרת לאחותה, אבל עמוק בפנים כמהה להיכנס לנעליה. פרומוביץ', פעם מעמודי התווך של אנסמבל הרצליה זצ"ל, מייצרת דמות שאי אפשר להסיר ממנה את העיניים. ניואנס אחר ניואנס, היא משתלטת על הבמה ועל המשפחה המופרעת כולה.

@@

img_1853
אמיר קריאף, נעמי פרומוביץ' ושירי גולן. צילום: מעין קאופמן, יח"צ באר שבע
מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “משפחה בהפרעה / ביצוע חזק בבאר שבע ל"הורים איומים", גרסת האימה של פארסות הסלון הצרפתיות. ביקורת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s