כטוב וכטוב מאוד / ההפקה החדשה ל"כטוב בעיניכם" בקאמרי היא אחת ההצגות השייקספיריות היותר יפות ומהנות של השנים האחרונות. ביקורת

פורסם ב-23/2/17, מגזין G – גלובס

img_8858
"כטוב בעיניכם" (במרכז: אולה שור סלקטר ואודי רוטשילד. מימין: דנה מיינרט). צילום: רדי רובינשטיין, יח"צ הקאמרי

@@

מוטיב חוזר בצפייה ביצירה שייקספירית הוא ההשתאות מן האקטואליות של המחזות לחיינו–אנו. כאילו לא היו מהפכה תעשייתית, חילון, חלל, מדע, מהפכה טכנולוגית, אינטרנט, כפר גלובלי, פצצות אטום וכן הלאה… והוא, האנגלי הזה בן המאה ה–16, עם עט הנוצה וקסת הדיו שלו, כמו ישב בלולאת זמן באיזה חור שחור אי שם בגלקסיה, וניסח את העל-זמני. ועוד עשה זאת בשירה מבריקה ובמשקלי חריזה. וזה נכון גם בטרגדיות וגם בקומדיות השייקספיריות, שבסוף הן הרי רק שתי טקטיקות אמנותיות עם אסטרטגיה אחת: לפלס דרך אל נפש האדם ולגעת בה.

וזה נכון גם ב"כטוב בעיניכם", שעולה בימים אלה בקאמרי בהפקה חדשה בבימויו של אודי בן משה ולפי הנוסח העברי של דן אלמגור. קומדיה רומנטית ומתקתקה על פניה, אבל גם כזאת שנוגעת בדיוק כירורגי בכמיהה הבסיסית, הטבעית והאנושית להגשמה עצמית. להיות מי שאתם – חופשיים ואז אולי גם מאושרים. כטוב בעיניכם, לא כטוב בעיני ההורים שלכם, לא בעיני האחים שלכם, לא של המנהיגים שלכם, וגם לא של החברים שלכם בפייסבוק. ומעבר לכך ששייקספיר הקדים את זמנו – ומה לרעיונות אולטרה אינדיבידואלים וליברליים כאלה ולחברה מלוכנית–כנסייתית של לפני למעלה מ–400 שנה – מרתק לגלות שהוא עדיין מקדים את זמנו. אפילו היום, כשהדור הוא דור הסלפי (וגם על הבמה מתקבלת קריצה לכך) וכולם כאילו עושים מה בראש שלהם, אבל לא ממש ולא באמת. הסטיגמות, הסביבה והציפיות שלה, החיוכים המאולצים לעדשה – ואפילו שזו הצגה קלילה שיודעת לבדר – בעומק שלה, היא מדויקת להכאיב.

זו ההפקה השמינית במספר של "כטוב בעיניכם" על הבמות בארץ (הראשונה הייתה גם כן בקאמרי, ב-1955), והיא נהדרת – ויזואלית וטקסטואלית. אחת ההצגות השייקספיריות היותר יפות ומהנות של השנים האחרונות, והמחמאות לבמאי אודי בן משה שחוזר לסחוף. הוא מעצב במה כמו עירומה, כאשר כמה עמודים פזורים בה, אבל אט-אט נותן בה חיים באמצעות עבודת וידיאו-ארט מרשימה (יואב כהן), ש"מלבישה" אותם בהתאם ומייצרת אשליות אסתטיות קסומות.

בתחילה הדימוי הוא המטריקס שכולנו לכודים בו, עולם מודרני, קפיטליסטי ואלים, שבו אחים מנשלים אחים ורוצים במותם – והעמודים מתמלאים מספרים–מספרים. אבל אז המטריקס נשבר, והסיפור נודד אל היער – אותו מרחב פסטורלי, כמעט וירטואלי, שבו ניתן להיות מי שרוצים להיות באמת. בן משה, שלוקח את העלילה אל הקודים המודרניים, מעצב ביער אחווה ג'ון לנונית כתמונה אוטופית – ולשם הוא גם מביא את סיפור האהבה שנרקם בין אורלנדו, שנושל מיורשתו (בתפקיד מלא תשוקה של אודי רוטשילד) ובין רוזלינד, בתו של הדוכס המגורש, שמעמידה פני גבר על מנת לשרוד. תפקיד פנטסטי של אולה שור סלקטר, שמובילה את ההצגה במיומנות מתחילתה, ועושה זאת כאשר לצדה דנה מיינרט כסיליה, בתו של הדוכס המנשל. מיינרט בתפקיד כובש היא גם ההברקה הקומית הפחות צפויה של ההצגה, ובזמן ששור סלקטר הופכת לגבר-גבר, מיינרט עם דיבורה המתפנק, מקצינה את הנשיות השברירית שלה, וזה עובד מעולה.

כמו מרבית העלילות השייקספיריות שנבראו ללהקת שחקנים, גם כאן יש דמויות רבות, וכולם עושים עבודה ראויה, עם כימיה שפועלת היטב – מאוהד שחר וערן שראל, דרך יובל סגל וערן מור, ועד לנטע פלוטניק ומיה לנדסמן בתפקיד מקסים כרועת הכבשים אודרי. ובכל זאת, עוד שניים שראויים לציון: הראשון הוא נדב אסולין, שסוף-סוף מקבל תפקיד עם בשר, שראוי לאיכויותיו הקומיות בתור בן הלוויה השוטה המתוחכם, ולא עוד גרוטסקה פלקטית. השני הוא שמואל וילוז'ני, שקיבל את התפקיד הקטן-גדול של ז'אק המלנכולי ובפיו מן המונולוגים השייקספירים הדגולים שנכתבו על-אודות האדם וגלגוליו, כמו גם את מילות הנצח על "כל העולם במה, וכל הגברים והנשים רק שחקנים". והנה, שוב, שייקספיר ניסח את זה טוב מכולנו.

@@

%d7%a8%d7%93%d7%99-%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%99%d7%a0%d7%a9%d7%98%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%a6%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9d-%d7%a9%d7%9e%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%a7-%d7%95%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%96%d7%a0%d7%99-%d7%9b
שמואל וילוז'ני. צילום: רדי רובינשטיין, יח"צ הקאמרי

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s