"היירספריי" הוא מחזמר בידורי מושקע, שעומד בכל הסטנדרטים של הז'אנר, ויש אפילו ערך מוסף

פורסם ב-31/8/17, מגזין G – גלובס

792A6583
רוני מרחבי ב"היירספריי". צילום: אור דנון, יחצ

@@

250 קילומטרים ו-55 שנה מפרידים בין בולטימור, שם מתרחשת עלילת המחזמר "היירספריי", ובין המפגן הניאו-נאצי האפל שהתקיים החודש בעיירה שארלוטסוויל. 4 שעות נסיעה בסך הכול (לא כולל זו בזמן), ובדרך אפילו חוצים את וושינגטון הבירה, שם כיהן עד לא מזמן נשיא אפרו-אמריקאי. אבל שארלוטסוויל סיפקה תזכורת כואבת נוספת שאפילו שהעולם השתנה ללא היכר מאז ימי ההפרדה הגזעית, האדם השתנה הרבה פחות. ואפילו שבמבחן ההיסטוריה הטוב ניצח את הרע – אם לפשט זאת לעולם המונחים הדל בחמצן של הנשיא האמריקאי הנוכחי – הרי שמדובר בניצחון שביר, על תנאי, וכזה שיש לשוב ולתחזק ולהילחם עליו ללא הרף. לא חסרות זירות קרב במלחמה בגזענות – פוליטיות, משפטיות, כלכליות, אקדמיות – אבל מעל כולן מרחפת הזירה התודעתית, שאליה מתנקזות הזירות כולן; והנה המקום שבו מחזמר אוורירי כ"היירספריי" נכנס לתמונה.

הוא אומנם לא נכתב בזמן אמת, ב-1962, שנה לפני נאום ה"יש לי חלום" של מרטין לותר קינג, אלא כתסריט לסרט ב-1988, לפני שעובד למחזמר מצליח ב-2002 (ואז שוב לסרט ב-2007, עם קאסט הוליוודי ובו ג'ון טרבולטה, ז'אק אפרון ומישל פייפר). ו"היירספריי" הוא גם בהחלט "קיטש טהור שלא מתנצל על היותו כזה", כפי שנכתב בביקורת עליו ב־USA Today, המצוטטת בהגינות בתוכנייה הישראלית של המחזמר. אולם בד בבד הוא מחליק היטב אל תוך זירת הקרב התרבותית על פניה של החברה ועל הקולות המיוצגים בה שווה בשווה, במסווה של בידור נטו לכל המשפחה. זאת בדומה למחזמר אחר, השלאגר התורן של ברודוויי, "המילטון", שמזכיר לאמריקאים מאיפה הם באו ולאן הם שואפים.

"היירספריי" מביא את סיפורה של טרייסי, תיכוניסטית שמנמנה, שהחלום שלה הוא לרקוד בלהיט הטלוויזיוני "המופע של קורני קולינס", שבו לא רק שהמופיעים הם על טהרת החטובים, אלא המופע פתוח ללבנים בלבד. טרייסי, שסופגת עלבונות על ממדיה ומציפה כך גם את סוגיית השמנופוביה (ובגזרה זאת נדמה כי נעשתה אף פחות התקדמות מאשר במאבק בגזענות), פוגשת בנער שחור, רקדן מוכשר בשם סיוויד, ויחד הם נחושים להשתלט על המסך (בעידודו של המנחה, ולמורת רוחם של המפיקה והספונסר) ולשים קץ להפרדה.

עכשיו בואו, אני לא נאיבי, וברור לי שלא זה עמד לנגד עיניו של המפיק מאור מימון, שהביא את המחזמר לארץ והעלה אותו בהשקעה גדולה (פורסם על 4 מיליון שקל), שגם מאוד ניכרת לעין: מדובר בהפקה נוצצת ומרשימה בכל הפרמטרים שלה – מהתפאורה, דרך התלבושות והתאורה ועד לליהוק (שאליו כבר נגיע). זהו מחזמר שבא קודם כל לבדר, להיות "סוכרייה מתוקה ומלאת נשמה בטעם מסטיק", ואני שוב מצטט ביקורת עליו, הפעם מ-Variety, ומימון מנצח על המלאכה היטב. דניאל אפרת גיבש נוסח עברי קולח, שוקי וגנר ביים בגדול, הכוריאוגרפיה של עומרי זימרי מלאת חיים ונשענת על להקת רקדנים מעולה, והמוזיקה של אמיר לקנר קליטה, אפילו שאין במחזמר הזה להיטים חוצי פלייליסטים. פאן בידורי נטו שעומד בכל הסטנדרטים של הז'אנר; ועם זאת, בברוטו, טומן בחובו ערך מוסף, כמו במחזות הזמר הגדולים באמת – בין אם זה "המילטון" שהוזכר קודם ובין אם בהפקות דוגמת "סיפור הפרברים" או "המפיקים".

ועוד שתי נקודות, האחת כמובטח, הליהוק – והוא בינגו. רוני מרחבי, שטרייסי לבטח עונה על ההגדרה תפקיד חייה, עושה זאת עם נוכחות כובשת וים של כישרון. בתפקיד האם עדנה, שנכתב לגבר (בסרט מ–2007 גולם בידי טרבולטה ובמחזמר המקורי בברודווי בידי הארווי פירסטיין, שהמחזה הכמו-אוטוביוגרפי שלו, "סיפור אהבה בשלושה פרקים", מוצג כיום בהבימה), זהו איציק כהן בהומאז' שרק הוא יכול לו לתפקיד שהביא לו את הפריצה לתודעה לפני 20 שנה כחסידה מהרכב הדראג "בנות פסיה". טלי אורן נהדרת בתפקיד המפיקה המרשעת וולמה. עידו רוזנברג ויפתח מזרחי מעולים כחתיכים לינק והמנחה קולינס. רודי ביינסין, אקס דה ווייס, מזכירה איזה קול גדול יש לה בכמה קטעים בניחוח גוספל. משי קליינשטיין, הילה מערבי אלמוג ועידן אלתרמן מלאים בחן. ומילה טובה למתן און ימי בתפקיד נפלא ומלא כריזמה כסיוויד.

ונקודה שנייה ואחרונה לתת עליה את הדעת, והיא שוק התיאטרון המסחרי, שאט-אט חוזר אולי לשחק תפקיד, ולא רק בהפקות לחנוכה. והנה אחרי "בילי אליוט" בשנה שעברה, שוב הפקה גדולה מחוץ לתיאטראות הרפרטואריים, שבשנים האחרונות נכנסו אל הוואקום. וזו בשורה טובה לתעשייה, כי זה המקום של ההפקות הללו.

@@

792A4902
רוני מרחבי ב"היירספריי". צילום: אור דנון, יחצ
מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s