"שייקספיר מאוהב" היא הצגה בידורית חביבה, שנופלת מהסרט המעוטר בראש ובראשונה בעיצוב דמות ראשית בוסרית מדי

רון שוורץ, מוסף G – גלובס, פורסם ב-9/11/17

_D5A6734
"שייקספיר מאוהב". צילום: דניאל קמינסקי, יח"צ הבימה

@@

יש מילים שצריכות לתבוע את מעמדן בשפה, ואחרי המ-ד-ה-י-ם שתוכניות הריאליטי רוקנו מתוכן, הגיע תורה של המילה "אומץ" לעמוד על שלה בגבורה, רגע לפני שתלך גם היא בדרך כל בשר ומנטור. והנה כך, כשאקי אבני הציג את היוצרים, בתום ההצגה החגיגית השבוע ל"שייקספיר מאוהב", הוא בחר לציין את האומץ של מנהליו בהבימה להעלות אותה כעת, בשנת המאה לתיאטרון הלאומי. עכשיו תראו, על הפקת "שייקספיר מאוהב" אפשר להגיד הרבה דברים – וגם טובים – אבל אומץ זה לא. ההפך הגמור, ובואו נשאיר את האומץ לתיאור יצירות כמו "תמונתו של דוריאן גריי" של יחזקאל לזרוב, "המלט" של מאור זגורי או "אישה בורחת מבשורה" של חנן שניר – כולן גם כן בהבימה.

"שייקספיר מאוהב" בבימויו המהוקצע של משה קפטן הוא מחזה בידורי, שייקספיר להמונים. לא פחות ולא יותר. בפן המסחרי, הוא לוקח סרט עכשווי ומעוטר, הופך אותו למחזה, ומלהק אליו את כוכבי השעה לתפקידים הראשיים. תיאטרון לאומי או לא, זה האל"ף-בי"ת של תיאטרון מסחרי, שצריך שם מוכר בשביל למכור ושמות מוכרים בשביל שימכרו אותו. וזה עוד לפני שמזכירים את ליטרת הבשר (הבזק שדיים, ישבן גברי חשוף).

בפן התוכני, "שייקספיר מאוהב" לוקח את הטרגדיה הגדולה ביותר שנכתבה על אהבה ועוקר ממנה את האלמנט הטרגי שעומד ביסודה. והנה במקום השקט המדמם והמועקה שבלב, כשרומיאו ויוליה מתים מאהבה, הקהל מקבל סוף טוב, קתרזיס מתקתק לחזור עמו הביתה. מארק נורמן ותום סטופארד, שכתבו את התסריט זוכה האוסקר, הם לא היחידים שהשתמשו בשייקספיר ככר פורה ליצירותיהם. מדובר באחד התרגילים המשומשים בארסנל, כאשר רומיאו ויוליה הוא לבטח המצוטט במחזותיו – מ"סיפור הפרברים" והמתח הבין-גזעי ועד לקומדיה הישראלית "המוגבלים". אולם בעוד שלרוב הבסיס להתכתבות עם שייקספיר נועדה על מנת להאיר סיפור אחר – כמו למשל, במחזה "פרימה דונה" שעלה לאחרונה בגשר, שמתכתב עם הנעשה מאחורי הקלעים באותלו על מנת להביא את סיפורו של הגבר האחרון שמשחק אישה בתיאטרון האנגלי – ב"שייקספיר מאוהב" עצם הקתרזיס הוא-הוא המטרה. הוא מתקבל פעמיים: ראשית, עם רומיאו ויוליה שהופכים מטרגדיה למלודרמה. שנית, עם הפיצוח לכאורה של דמותו האניגמטית של שייקספיר ושל מקורות ההשראה שלו.

_V2V1513
דניאל גד ודניאל גל. צילום: דניאל קמינסקי, יח"צ הבימה

@@

מבחינה אמנותית, אותו פיצוח הוא שהפך את הסרט להצלחה שהוא, תוך שהוא נשען על תצוגת המשחק העילאית של ג'וזף פיינס, שמילא את דמותו של שייקספיר במשמעות ונתן לו פנים בשלות להיאחז בהן. אלא שכאן גם מגיעה הנקודה שבה המחזה כושל אל מול הסרט. ולא, אני לא מתכוון להשוות בין פיינס לדניאל גד או בין ג'פרי ראש לעמי סמולרצ'יק. זה לא העניין. העניין הוא שבעוד שמדובר בהעתק כמעט מדויק של הסרט אל הבמה, לרבות שלל ג'סטות ומטבעות לשון שתורגמו במיומנות על ידי דורי פרנס, במחזה מקבלת במה רחבה דמותו של כריסטופר מרלו, אותו מחזאי-על בן זמנו של שייקספיר, שהשני כמו זינב בעקבותיו בתחילת הקריירה שלו. מרלו, בגילומו הבוטח של אקי אבני, מקבל במחזה מעמד של מספר כל-יכול, שאף מאפיל על שייקספיר בכבודו ובעצמו.

באחת התמונות (במרפסת, אלא בה) מרלו אף עושה מעשה סיראנו דה ברז'רק ושם בפיו של שייקספיר את המילים שידקלם לליידי ויולה. זה לא קורה בסרט, שם שייקספיר הוא שייקספיר, והמילים, כמו גם קסמו האישי, הם מקור כוחו, ותשכחו מלחשנים ומסופרי צללים. מעבר לכך שמדובר בצעד שתופס צד באחת מתיאוריות הקונספירציה בדבר זהותו האמיתית של שייקספיר, גם לגופו של מחזה היא פועלת נגדו. היא מגמדת את שייקספיר האיש והופכת אותו מאמן המילים הגדול בהיסטוריה המודרנית לעלם בהלם, שצריך שמישהו ינסח לו את מחשבותיו. דניאל גד, שזה התפקיד הגדול הראשון שלו על הבמה, אומנם עושה את המקסימום, אבל הוא נקלע לעמדת נחיתות מובנית, והתוצאה היא דמות מדי בוסרית, שיש בה הרבה יותר צורה מתוכן, וזה בעוכריו.

בצד החיובי של ההפקה ראוי לציין את התפאורה של ערן עצמון ברוח הגלוב הלונדוני, את פיני קידרון ועמי סמולרצ'יק שממלאים במיומנות את תפקידי ההרפיה הקומית. את רוי מילר שהוא מרקוציו מוגזם ומשובב, את גילה אלמגור שמלאת אירוניה כמלכה אליזבת, את אמנון וולף שמצוין בתפקיד כפוי הטובה של הלורד הנפוח ווסקס, ואחרונה חביבה את דניאל גל שאחרי שהתנסתה בצ'כוב ובשייקספיר במסגרת החאן מגיעה בשלה אל הבמה המרכזית של הבימה, ונותנת לקהל ולוויליאם את כל הסיבות להתאהב בה.

@@

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s